Tegnap éjjel (Last Night)

Tegnap ejjel1 sszínes, szinkronizált amerikai-francia dráma, 93 perc

hazai bemutató: 2012. május 24.

Dráma nem lehet ennél egyszerűbb. Intelligens rendezés arról, hogyan lesz a házastársi hűségből hűtlenség. A féltékenység és a bizonytalanság, az egyébként szilárd, vagy annak hitt emberi kapcsolatok tökéletes szétrombolójává válik.

Keira Knightley és Sam Worthington egy Manhattan központjában élő házaspárt alakít. Johanna és Michael stílusos, hűvösen elegáns lakásban élik kozmopolita életüket, miközben a hagyományos értékrendből még mindig fontosnak tartanak egy-két dolgot, például a hűséget.

Amikor először találkozunk velük, egy party-ra készülnek, ahol Johanna észreveszi, hogy férje, Michael nagy hatást gyakorolt kolléganőjére, a gyönyörű és rendkívül vonzó Laurára, akit Eva Mendes alakít. Johanna elbizonytalanodik, vajon titokban nincs-e valami a férje és Laura között. Michael szereti a feleségét, biztosítja hűségétől, és talán még maga sincs tisztába azzal, hogy akaratlanul is a nagyon szexi Laura hatása alá került.

Johannát az sem tölti el örömmel, hogy a következő reggel Michael és néhány kollégája, köztük Laura is Philadelphiában indulnak üzleti útra. Mindennapi élethelyzet. Ilyen mindenkivel megtörténik. Johanna pedig erőt vesz magán, hinni akar a férjének, még bocsánatkérő levelet is csúsztat a bőröndjébe, amiért olyan féltékenyen lerohanta a buli után. Alighogy útra kel Michael, Johanna belebotlik egykori francia szerelmébe (Guillaume Canet), aki éppen New Yorkba érkezett, és egy baráti társasággal akarja eltölteni az estéjét. Meghívja Johannát, kísérje el az étterembe. Johanna nem sokáig habozik, igent mond, hiszen egyedül van, nincs mivel elfoglalnia magát az este folyamán.

A következő képkockákon látjuk, ahogy a házaspár mindkét fele, külön-külön, a vacsorára készülődik. Először még úgy tűnik, mindketten biztonságban vannak, hiszen a barátok körülveszik őket – azonban az a bizonyos kísértő harmadik is jelen van. Michaelben megindul a küzdelem, bár meglehetősen passzív marad, mintha várná, hová sodorja az este. Négy év házasság után feleségével kicsit hűvös, de szerető kapcsolatukból talán csak a szenvedély hiányzik, pont az, ami Laurában olyan kívánatosan megvan. Ez teszi veszélyesen vonzóvá. Johanna talán túlságosan is elvan magában.

Hogyan lehet ellenállni? Hogyan tudod kivonni magad a másik vonzása és hatása alól? Ki fogja megtudni (a bűnnel megterhelt lelkiismereteden kívül), ha mégis kötélnek állsz? Massy Tadjedin remek filmje a nézőre hagyja a választ. Mi számít megcsalásnak? Ha ténylegesen megtörténik az aktus, vagy már az is hűtlenségnek számít, ha olyan helyzetbe hozod magad, ahol már csak egy lépés választ el tőle, de mégsem teszed meg? Létezik lelki megcsalás? Hiszen a házastársakat szorosan összekapcsoló intimitás nemcsak a testiségre korlátozódik. Egy elkötelezett kapcsolatban a bensőséges viszony kizárólag a társak között állhat fenn. Milyen messzire mehetsz el, anélkül, hogy átlépnéd azt a bizonyos határt?

A történet minden sietség nélkül, lépésről-lépésre térképezi fel a mindkettőjüket lassan behálózó kísértést. Mindvégig szemtanúi vagyunk azoknak a helyzeteknek, amelyekből még ki lehetne lépni sérülés nélkül. Csak a menekülés minden újabb sóvárgó, csábító pillantással nehezebbé válik. Ha megnézed a filmet, amit egyébként őszintén ajánlok, gondold végig, te mit tettél volna a helyükben? Kiszálltál volna? Mikor kezdtél volna futni? Szerinted, hol rontották el? Egy szerelmi viszony sokféleképpen kezdődhet, ezért a legkisebb kísértésnél is észnél kell lenni. Mivel egy szemvillanás, egy átsuhanó szenvedélyes gondolat flörtöléssé alakulhat, a flörtből vonzódás lesz, és a vonzódásból viszony, a viszonyból pedig tragédia. Az 1Kor 10,13 azt mondja, hogy Isten biztosít nekünk kimenekülést a kísértésből, de a vészkijáraton nekünk kell kirohannunk.

Ha a házasságodra vigyázol, nemcsak a társadra vigyázol, hanem saját magadra is. Ha azt gondolod, semmi gond, egy kis izgalom még belefér, kell az adrenalin, ügyes vagy, jártál bibliaiskolába, fegyelmezett vagy, mindig is az voltál, jó nevelést kaptál, még nem volt ilyesmiből bajod, akkor nagyon vigyázz, mert ez mind hazugság!

Ma már a munkahelyi affér a legelterjedtebb megcsalási forma, és egy véletlen érintéssel is elkezdődhet. Ha flörtölsz, azt az üzenetet küldöd a másiknak, benne vagy, elérhető vagy. Légy őszinte magadhoz! Ha azért öltözöl fel reggel, hogy a kollégád, vagy a kolléganőd elégedetten legeltesse rajtad a szemét, vagy a parkolóban, a kávéautomatánál még kicsit elidőzöl, mert arra számítasz, hátha felbukkan az a bizonyos személy, jobb, ha megállsz, mielőtt túl messzire mennél. És ha még mindig bizonytalan volnál abban, hogy mi a helyes, kérdezd meg magadtól: „Megtenném ezt a házastársam előtt? Elmondanám neki? Megtenném ezt, ha komolyan venném, hogy Isten jelen van?”

Annyi biztos, ha el kell titkolnod valamit, vagy hazudnod kell – ne tedd meg! Úgy tudod legbiztosabban védeni magad, ha elismered a gyengeségeidet. Ha a házastársad észrevesz valamit és figyelmeztet, ne sértődj meg, és ne vegyél fel védekező magatartást! Egy „Igazad van, sajnálom!” sok házasságot megmenthetett volna.

Keira Knightley és Sam Worthington valósággal remekel. Finoman árnyalt mozdulatok, vívódások, tétova védekezések… Miközben ide-oda löki őket a kísértés és a vágy, elveszítik a lábuk alól a talajt. Nincs kihez menekülniük önmaguk elől. Mindketten érző felnőtt emberek. Tisztában vannak tetteikkel, és közben azt gondolják, még nyugodtan megtehetik a következő egy-két lépést is.

Amikor Michael másnap reggel Philadelphiában kilép a hotel ajtaján és ránéz az órájára, visszalép a valóságba, amely már soha többé nem lesz ugyanaz.

Ez a film minden kétséget kizáróan felnőtteknek ajánlható – nem a képi világa (12-es korhatár karikát kapott), hanem nagyon komoly következményekkel járó mondanivalója miatt. Mély lelki beszélgetések kiindulópontja lehet házaspárok, érett felnőttekből álló baráti csoportok számára is.

Tegnap éjjel (Last Night)

színes, magyarul beszélő, amerikai-francia dráma,

93 perc, 2010

 

rendező: Massy Tadjedin

forgatókönyvíró: Massy Tadjedin

zeneszerző: Clint Mansell

operatőr: Peter Deming

producer: Christophe Riandee, Massy Tadjedin,

Nick Wechsler

 

szereplők:

Sam Worthington (Michael Reed)

Keira Knightley (Joanna Reed)

Eva Mendes (Laura)

Guillaume Canet (Alex Mann)

Anson Mount (Andy)

Griffin Dunne (Truman)

Stephanie Romanov (Sandra)

Scott Adsit (Stuart)

Weberné Zsikai Mária / Budapest