HÍRmorzsák 2.

“Gyerekként nem rendelkezel hatalommal. Termetre kicsi vagy és gyenge, a felnőttek pedig mindig megmondják, mit kell tenned. Így persze ellenállhatatlanul vonz a lehetőség, hogy olyan valakinek képzeld magad, akivel izgalmas dolgok történnek, sőt a többiek közül is kiemelkedhet. A probléma akkor kezdődik, amikor elkezdesz felnőni, és rájössz, hogy te is csak egy egyszerű cserépedény vagy.

Lehetséges, hogy mindannyian akik, ezeken a történeteken nőttünk fel elkerülhetetlenül csalódottak leszünk az élet hétköznapisága és monoton ismétlődései miatt, ami pedig a valóság része?” – tette fel a kérdést Paul Waldman The American Prospect című liberális lap írója egyik cikkében, amelyben azt a kérdést feszegeti, vajon a Harry Potter és a hozzá hasonló gyerekirodalom mivel járulhatott hozzá a fiatal gyermekek körében tapasztalható kedvetlenséghez és lehangoltsághoz (prospect.org. 2011. július 6.)

 

jel“Mennyire sötét tónusú a kortárs tinédzsereknek szánt irodalom? Sokkal sötétebb, mint amihez te gyerekkorodba hozzászoktál! Annyira sötét, hogy az emberrablás, homoszexualitás, vérfertőzés, brutális verekedések ma már elengedhetetlen kellékei a 12-18 éves korosztályt megcélozó ifjúsági irodalomnak. A beteges jelenségek, amelyekről 40 évvel ezelőtt fiatalként egyáltalán nem olvashattál, most gyomorforgató részletességgel kerül nyomtatásba. Ha egy dalban vagy egy filmben csak egyetlen káromkodás hangzott el, azonnal megkapta azt a bizonyos korhatáros karikát. Ma azonban mindez közhely és a legtöbb szerkesztőnek még csak fel sem tűnik. Ha az irodalomkritikusokkal valljuk, hogy az irodalmi alkotások a minket körülvevő világot mutatják be, akkor az ifjúsági irodalom olyan, mint a vidámparkból jól ismert torzító tükrök, melyek undorítóan tükrözik vissza a mindennapi életet. Persze vannak kivételek. De a vigyázatlan fiatal olvasó egyszer csak a brutalitás, romlás, kár és veszteség legaljával találja magát szembe” – Meghan Cox Gurdon, a Wall Street Journal könyvkritikusa (Wall Street Journal – 2011. július 4.)

 

jel“A zeneipar túl messzire ment! Nem arról van szó, hogy régimódi volnék. Hanem arról, hogy meg kell őrizni a fontos értékeket ebben a modern világban. Manapság nem tudod hátradőlve a pamlagon végignézni a sztárok produkcióit – mondjuk Britney Spearst vagy Lady Gagát – egy két éves gyerekkel. A toplisták 99 százaléka R&B (Rhytm and Blues, Contemporary R&B az 1990-es évektől napjainkig hip-hoppal vegyített soul) és mind a 99 százaléka soft pornográfia.” – jegyezte meg legutóbb két interjúban is a veterán brit producer Mike Stock, aki olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Paul McCartney, Debbie Harry vagy Kylie Minogue. “Túl hamar felnőnek a gyerekek. Nézd csak meg a videó klipeket. Nem feltétlenül szeretném, hogy megnézzék a gyerekeim. És nagyon zavarba lennék, ha az anyukámmal kellene a tv elé ülnöm és végignéznem a villogó képkockákat.” (lifesitenews.com, mikestockmusic.com)

 

jelAlig néhány hete a bíróság Casey Anthonyt felmentete két éves kislánya meggyilkolásának vádja alól. A vád szerint három éve szándékosan ölte meg kislányát, a holttestet egy ideig autója csomagtartójában rejtegette, majd az otthonához közeli erdőben szabadult meg tőle. A gyerek maradványait öt hónapos kutatás után találták meg.

Casey Anthony esetét a 21. század perének tartják. Hihetetlen médiafigyelem kísérte a tárgyalást és a vizsgálatot szinte percről, percre. A 25 éves nő története megosztotta a közvéleményt. Sokan a felsorolt bizonyítékokat látva minden kétséget kizárónak tartják az anya bűnösségét, mások azonban kételkednek. A szakértők szerint a 25 éves anya most a cellájából egyenesen az újságírók karjaiba fut és hihetetlen összegeket seper majd be kislánya történetével. “Nagyon sok pénzről van szó, nagyon, nagyon sok pénzről – nyilatkozta Angie Meyer. Azok, akik már amúgy is idegesek a felmentő ítélet miatt, mennyire fel lesznek háborodva, ha meghallják azokat a mesés összegeket, amit Casey Anthony kapni fog a TV hálózatoktól, és a kiadóktól. Azok a szervezetek pedig, akik kihasználták Casey Anthony esetét és nem szűkölködtek a sárdobálásban, ők lesznek majd azok, akik milliomost csinálnak belőle.”

Nyugtalanító trend kialakulásának vagyunk szemtanúi, amikor azt látjuk, hogy a bűnelkövetők mekkora pénzösszegekhez jutnak élet elleni vagy erőszakos bűncselekményekkel kapcsolatos nyilatkozattételeikért cserébe.

És valóban néhány nappal az ítélethirdetés után már jelentkezett is az első show-műsor, amely 1 millió dollárt ajánlott fel Caseynek és családjának, az TV-s szereplésért. (foxnews.com 2011. július 7.)

 

jelNagy-Britannia bulvársajtója a News of the World bezárta kapuit, miután kiderült, a vasárnapi bulvárlapja néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és meggyilkolt kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben a rendőrség még kereste az akkor már halott gyermeket. A News of the World korábban is ismert volt hasonló módszereiről. A közel 170 éves kiadvány több mit 2,5 millió példányszámmal rendelkezett. Hirdetéseinek nagy részét azonban elveszítette, amikor kirobbant a botrány, melyre talán sohasem derült volna fény a brit The Guardian és az amerikai The New York Times együttműködése nélkül A tulajdonos Rupert Murdoch bejelentette a birodalom bezárását. “Miközben nem tudjuk jóvátenni az általunk okozott kárt, úgy döntöttünk, egy hétvége bevételét olyan szervezeteknek küldjük el, amelyek arra törekednek, hogy jobbá tegyék az életet Nagy-Britanniában.” – Rupert Murdoch (usatoday.com – 2011.07.07.)

 

jel“Harry hét küzdelmes év után, miközben megvívta harcát a Sötét Úrral biztosan velünk marad. Miből gondolom, hogy a Potter mánia nem jut a korábbi hősök és rajongásig kedvelt karakterek sorsára? A Roxfort-saga átalakította elképzeléseinket arról, hogyan kell felépülnie az ifjúságot szórakoztató irodalomnak. Az írók és filmrendezők pedig nem tudják magukat kivonni a hatása alól és igyekeznek majd megfelelni az elvárásoknak. 400 millió eladott példányszámával a Potter szövegek olyan közösségi szövegekké „fejlődtek”, mint valamelyik világvallás ősi könyvei. Rowling történetei egybefonták a nagyszülők, szülők és gyermekek képzeletét. A 4100 oldal hét könyvre volt elegendő és nyolc Warner Bros. film készült belőle. Így lett a mozik minden idők legsikeresebb film-franchise-a, megelőzve a Star Wars és a James Bond filmeket. Ez a kulturális cunami azt sugallja, hogy Harry Potter nem csak egy múló hóbort.” – nyilatkozta

John Granger, Harry Potter irodalom szakértője, a Christianity Today publicistája. (christianitytoday.com – 2011.07.13.)

 

Weberné Zsikai Mária / Budapest