A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

febr.
29

febr. 29. 10:00 - 15:30

márc.
16

márc. 16. - márc. 20.

márc.
20

márc. 20.

márc.
21

márc. 21. 9:00 - 17:00

Fekete mise

Black Mass sA Black Mass problémás üzenetet hordoz, egy problémás, egyre lejjebb csúszó színésszel a főszerepben. A mozit a Velencei Filmfesztiválon láthatta először a közönség,

miközben a főhőst alakító Johnny Depp nagy visszatéréséről ujjongva cikkezett a filmes szakma, hogy újra komolyan veszi a színészetet. Pedig valójában semmit sem csinál másként, mint az Éjsötét árnyékban vagy A Karib-tenger kalózaiban. Újra felismerhetetlen az aprólékos munkával kidolgozott smink alatt, és ismét egy felszínesen megírt karaktert, egy félelmetes szörnyeteget alakít. Már a filmcím sejtet valamit a témáról, ugyanis a fekete mise a katolikus mise fordítottja, gyökerei a középkorra, sőt korábbi időkre nyúlnak vissza. Ma is gyakorolják a kereszténység és Jézus megcsúfolására. A szertartást a kereszttel együtt a feje tetejére állítják, az imádat tárgya a gonosz, és minden, ami szent volt, az szentségtelenné, ördögivé válik.
Egy temetést kivéve a filmben nincs mise, látunk viszont rengetek falra függesztett keresztet, miközben fokozatosan alattomos rémület uralkodik el rajtunk, hiszen itt minden a visszájára fordult, többé nem lehet eldönteni, ki a jó és ki a rossz, az igazságszolgáltatás emberei a „rossz fiúkat” védik, pedig elképesztő bűnöket követnek el.
Jimmy "Whitey" Bulger (Johnny Depp) pontosan tudja, hogyan lehet sikeres bűnöző. „Nem az a lényeg, mit teszel” – mondja a bostoni bűnbandavezér a kisfiának, miután a gyermekét rajtakapták, amint iskolatársa arcába vág –, „hanem az, hogy mikor és hol teszed, kit ütsz meg és ki van éppen jelen. Ha senki sem látta, meg sem történt.” Ez a hideg, számítóm, alattomos hitvallás hosszú éveken át remekül kiszolgálja Jimmyt. És mi a helyzet az áldozataival? Bizony, ők nem voltak ennyire szerencsések.
A mozi a Boston Globe két riporterének, Dick Lehrnek és Gerard O'Neillnek a Fekete Mise: Whitey Bulger, az FBI és az ördögi alku (Black Mass: Whitey Bulger, the FBI, and a Devil's Deal) című írásán alapul. A megtörtént eseményeket feldolgozó alkotás tehát egy valós személy, Whitey Bulger bűnének és bűnhődésének mocskos története.
Az cselekmény 1975-ben indul, amikor a dél-bostoni bandavezér, Jimmy, kábítószerre, prostitúcióra és zsarolásra épülő birodalmát nem is annyira a bűnüldöző szervek, hanem a rivális olasz maffia és gyűlölt vezetőjük, Jerry Angiulo kezdi veszélyeztetni. Jimmy szerencséjére Angiulo ügyletei szúrnak szemet az illetékes FBI körökben. Még ennél is nagyobb szerencse, hogy az olasz maffia hatalmát megtörni igyekvő ambiciózus FBI ügynök, John Connolly (Joel Edgerton) Jimmy gyerekkori barátja és rajongója. Egyszer megvédte egy játszótéri bunyóban, amit Connolly soha nem felejtett el neki.
Connolly tisztában van vele, hogy Jimmy nem ma született bárány, mégis készségesen elnézi neki „helytelen viselkedését” sőt, amikor felforrósodik körülötte a levegő, eltereli az FBI figyelmét. Ennek könnyen megfizethető ára van: Jimmynek segítenie kell Angiulo bandájának leleplezésében. Connolly meggyőzi, hogy ez távolról sem árulás. „Ez inkább egy szövetség.” – magyarázza, mert természetesen Jimmynek van erkölcsi mércéje, számára az árulás a legnagyobb bűn.
Jimmy tehát segít az FBI-nak elkapni néhány „rossz fiút”, cserébe az FBI Jimmy „rossz fiúi” felett huny szemet.
Jimmy tevékenységi körébe lassan beépül a fegyverkereskedelem. Ez a szál visz el testvéréhez, Billyhez (Benedict Cumberbatch), aki Massachusetts állam befolyásos szenátora. Burkoltan utalnak rá, bár soha nem látjuk, hogy Billy udvariasan szemet huny nehézsúlyú bűnöző testvére dolgai felett, mélységesen lojális hozzá, és semmit sem tenne annak érdekében, hogy az igazságszolgáltatás elé idézze.Johnny Depp
A történet során számtalan szereplőt lőnek agyon, sok esetben tengernyi vér kíséretében. Mindezek az emberölések előremegfontolt kivégzések, dermesztő hidegvérrel végrehajtva. Néha az áldozatok azt hiszik, minden a legnagyobb rendben van, Jimmy kedves velük, majd váratlanul és hirtelen brutálisan lemészárolja őket. Könnyen belátható, miért volt 16 éven keresztül Jimmy Whitey Osama bin Laden után a keresettebb bűnöző az FBI körözési listáján.
A rendező, Scott Cooper igyekszik bemutatni Jimmy „emberi arcát”, hogy szimpátiát ébresszen iránta a lelkünkben: kisfiát, Douglast (Luke Ryan) teljes odaadással neveli, és imádja az anyját. Mindeközben a film roskadozik a trágár szavaktól.
Mi, gyanútlan mozilátogatók olvashatnánk a történetet akár tanmeseként is, vagyis: Mi a következménye annak, ha valaki jót akar (az olasz maffia felszámolása), de rossz eszközöket használ (bűnrészességet vállal egy másik gengszterrel, aki még az olasz maffiánál is rosszabb)? Vagy lehetne történelmi, politikai tanmese is az FBI, a magas politikai körök és a bűnözők összefonódásáról, hiszen Whitey az FBI jóváhagyásával követhette el gaztetteit.
Mindez persze ne tévesszen meg bennünket. A rendező keze alatt az erőszak bemutatása sokkal inkább dicsőíti, mint kritizálja a brutalitást. Kétség nem fér hozzá, hogy Jimmy Bulger gonosz. De mindig ő irányít. Mindig megkapja, amit akar, és csak hajszálon múlik, hogy megússza. Ez több mint problémás üzenet, hiszen azt látjuk, hogy a bűn menő, lenyűgöző és nyereséges. Simán megúszhatod, ha senki nem látja.
Mindenképpen kőkemény élmény, de keresztyénként különösen is nehéz végignézni a bűn elszabadulását. Mintha a gonosz arcába bámulnánk. A bűnnek mindig következménye van, és Bulger életében a gonoszság kiteljesedése olyan mélységeket nyit meg előttünk, hogy beleszédülünk.
Semmilyen értéket nem tudok felsorakoztatni a film mellett, amiért érdemes volna rá mozijegyet váltani.

Fekete Mise

(Black Mass)

színes, feliratos, amerikai akciófilm, 122 perc, 2015

(Bemutató: 2015. november 12.)

16 éven felülieknek

 

rendező: Scott Cooper

forgatókönyvíró: Scott Cooper

operatőr: Masanobu Takayanagi

producer: Scott Cooper, Brett Granstaff

vágó: David Rosenbloom

Szereplők:

Whitey Bulger - Johnny Depp

John Connolly - Joel Edgerton

Lindsey Cyr - Dakota Johnson

Catherine Greig - Sienna Miller

Bill Bulger - Benedict Cumberbatch

Deborah Hussey - Juno Temple

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Oscar-gála után
2011. március 03. csütörtök
2011. február 27-én kiosztották a díjakat a 83. Oscar-gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. A...
Biutiful
2011. október 14. péntek
színes, feliratos, spanyol-mexikói filmdráma, 2009 148 perc, 16 éven felülieknek A mexikói...
Rendíthetetlen
2015. február 06. péntek
Laura Hillenbrand Rendíthetetlen című bestsellerének egyik legnagyobb...
127 óra (127 Hours)
2011. február 22. kedd
A hat Oscar-díjra jelölt film Aron Ralston  (James Franco) profi hegymászó szívbemarkoló,...
Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris)
2011. november 21. hétfő
színes, feliratos, spanyol-amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2011 Az 1920-as évek irodalmi...
Rio
2011. máj. 02. hétfő
színes, magyarul beszélő, brazil-kanadai-amerikaianimációs vígjáték, 96 perc, 2011 Egyszer volt,...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
Az éhezők viadala (The Hunger Games)
2012. április 27. péntek
színes, feliratos, amerikai sci-fi akciófilm (2012)(Csak 16 éven felülieknek) Mivel nem olvastam...
Rumnapló (The Rum Diary)
2011. november 29. kedd
Hazai bemutató: 2011. december 1. színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011 16...

Könyvismertető

Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Kövess minket facebookon!