Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

nov.
25

nov. 25. 10:00 - 17:00

dec.
9

dec. 9. 9:00 - 17:00

dec.
29

16:00 dec. 29. - 10:00 jan. 1.

dec.
31

18:00 dec. 31. - 10:00 jan. 1.

Phillips kapitány

Captain Phillips s2013-ban sorra mutatták be az izgalmasabbnál izgalmasabb túlélő drámákat a rangos nemzetközi filmfesztiválokon. Paul Greengrass rendező a New York-i mustrát választotta legújabb filmje, a Phillips kapitány premierjének helyszínéül. Már a hazai mozikban is láthatjuk a megtörtént eseményen alapuló filmet.

A katartikus végkifejletet szinte mindenki ismeri, hiszen néhány évvel ezelőtt a kalózdráma eseményeit percről percre tudósította a világsajtó. A film ennek ellenére játékidejének mind a 134 perce alatt lebilincselő marad, sőt a végére még meglepetést is tartogat.

2009. április 8-án egy 4 fős, rosszul megszervezett szomáliai kalózcsapat hatalmába kerítette az amerikai zászló alatt közlekedő dán teherhajót, a 17 ezer tonnás Maersk Alabamát. A hajót, amit a washingtoni védelmi minisztérium kereskedelmi partnere, a Maersk vállalat üzemeltetett, fedélzetén 21 amerikaival, a szomáliai Puntland partjai közelében rabolták el. A kalózok Richard Phillips kapitányért és a hajóért valószínűtlenül magas váltságdíjat kértek. A kalóztámadás végére az amerikai haditengerészet elit alakulata tett pontot.

A film annak ellenére, hogy használja az amerikai álomgyár minden kötelező elemét, és többször figyelmen kívül hagyja a valóságot (Phillips kapitányt hősként mutatja be, pedig részben az ő konokságának és arroganciájának a következménye volt, hogy legénysége bajba került, ami miatt be is perelték a dán vállalattal együtt; a szomáliaiak vezetője, Muse, hivatásszerű kalózkodása során több ember haláláért felelős, ma börtönben ül, ahol többször öngyilkosságot kísérelt meg, és még sorolhatnánk) mégis figyelemre méltó alkotás, és kiváló alapja lehet egy filmklub vagy akár egy társaság közös beszélgetésének. Érdemes megvizsgálni, vajon mi a célja a rendezőnek a valóság „módosításával"? Miért és hogyan akar hatni a gondolkodásunkra az „álomgyári filozófia" közvetítésével? Vagy egyszerűen csak szórakoztatni akar? Talán az egész film pusztán Tom Hanks jutalomjátéka?

Phillips kapitány (Tom Hanks) mielőtt hajóra szállt, tudta, hogy veszélyes vizekre evez. Rendkívül nagy figyelmet fordít a Captain P pirateshajó biztonsági előírásaira, és alig várja, hogy a szállítmányt biztonságosan célba juttatva a legrövidebb idő alatt hazatérjen. De sorsa másként alakult. Rémülten veszi észre, hogy két motorcsónak közelít a nehezen mozgó, korlátozott manőverezési lehetőségekkel rendelkező Alabamához. Nem sokat tehetnek a fürge lélekvesztőkkel szemben. Az ijesztően hánykolódó tenger hullámai miatt az egyik kéretlen látogató visszafordul, de a másik kitart, és négy felfegyverezett szomáliai feljut a fedélzetre, ahol nincsenek fegyverek. A személyzet minden rendelkezésére álló eszközzel küzd az életben maradásáért. Közben egyre izgalmasabb macska-egér játék tanúi lehetünk, és megismerjük Phillips kapitány és ellenfele, a szomáliai Muse gyengeségeit. Először úgy tűnik, a kalózok előnye leginkább abban van, hogy képesek és hajlandóak ölni, ha arra kerül a sor, ám a történet alakulása során kiderül, hajlandóak meghalni is. A két kapitány összjátéka és egyben ellentéte adja a mozi legjobb jeleneteit, hiszen bennük két világ csap össze: az amerikai és az afrikai.

Phillips kapitányt született hősnek látjuk, pedig valójában teljesen hétköznapi figura, aki váratlanul drámai helyzetbe kerül, és a rendkívüli helyzetre rendkívüli módon reagál. Tom Hanks évek óta nem nyújtott ilyen briliáns alakítást. A kalózok megegyezésre hajló vezetőjét egy szomáliai menekült, Barkhad Abdi alakítja, remekül, pedig életében először láthatja a nézőközönség a filmvásznon. Húsz évvel ezelőtt, amikor még kisfiú volt, a családja elmenekült Szomáliából, majd Minneapolisban telepedtek le. Ezután történt, hogy egy hirtelen ötlettől vezérelve 2009-ben jelentkezett a Phillips kapitány szerepválogatására. Az újdonsült színész a hollywoodi sztár tökéletes ellentéte: Miközben Hanks karakteréről fokozatosan leolvad mindenféle sallang, és végül csak a legbelső mag marad, addig Barkhad Abdi egyre sokszínűbbé válik: a kezdeti egysíkú figurából végül egy komplex személyiség lesz, aki rádöbben, mennyire messzire ment és hová ragadtatta el magát. A rendező szándékának megfelelően a „gonoszok" is ugyanolyan emberközelivé válnak, mint maga a főhős, és szinte valamennyien elnyerik szimpátiánkat anélkül, hogy egyetértenénk a döntéseikkel. Nem kéri tőlünk a rendező, hogy felmentsük a 21. századi kalózokat, de azt elvárja, hogy nézzünk a dolgok mögé.

Captain P pirates2Nem, Greengrass nem mentesíti a tengeri rablókat erőszakos és törvénytelen akciójuk felelőssége alól. Arra figyelmezteti a nézőt, nehogy áldozatává váljon annak a közkeletű hozzáállásnak, hogy nincs választási lehetőség, nincs kiút, mert választás minden élethelyzetben van.

Greengrass rendezett már izgalmas filmeket, közöttük a legismertebb és legnépszerűbb A Bourne csapda és A Bourne-ultimátum, valamint a rémisztően valóságos United 93, amelyik a 2001. szeptember 11-én történt terrortámadás emlékére készült. A kritikusok tetszését mégis elsősorban az észak-írországi eseményeket feldolgozó Véres vasárnap című filmjével vívta ki 2002-ben.

A rendező egyik nagy erőssége, ami tőle már szinte természetes, a dokumentarista kézi kameramozgások, (operatőre Barry Ackroyd), a feltűnően szemcsés képek, ami az elején először túl soknak tűnik és idegesítő, de ahogy nő a feszültség egyre indokoltabbnak látszik.

A film nem könnyed sétahajózásra hív, rendkívül feszült, és kétségtelenül sok trágár szó is elhangzik benne. A gyilkos erőszak sem ritka, de közben elképesztő bátorságnak is szemtanúi vagyunk. A legénység nem adta meg könnyen magát, végül még a gépházban is kénytelenek voltak elbarikádozni magukat. A parancsnoki hídon egyedül Phillips kapitány maradt, és amikor már nincs más kiút, legénysége szabadságáért cserébe önként ajánlkozik túsznak.

 

 

Phillips kapitány

(Captain Phillips)

színes, feliratos, amerikai filmdráma, 134 perc, 2013.

(16 éven felülieknek)

rendező: Paul Greengrass

forgatókönyvíró: Billy Ray

zeneszerző: Henry Jackman

operatőr: Barry Ackroyd

producer: Dana Brunetti, Michael De Luca, Scott Rudin

vágó: Christopher Rouse

szereplők:

Tom Hanks (Richard Phillips kapitány)

Catherine Keener (Andrea Phillips)

Max Martini (SEAL parancsnok)

Michael Chernus (Shane Murphy)

Barkhad Abdi (Muse)

Chris Mulkey (John Cronan)

Corey Johnson (Ken Quinn)

David Warshofsky (Mike Perry)

 

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Holnapolisz
2015. június 14. vasárnap
Manapság valahogy nem tudunk kifogyni a mozikban a disztópikus...
Rumnapló (The Rum Diary)
2011. november 29. kedd
Hazai bemutató: 2011. december 1. színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011 16...
Everest
2015. október 01. csütörtök
Mi, akik az emberiségnek abba a 99,999 százalékába tartozunk, akik...
Demóna - lenyűgözően látványos miközben az Ördöggel szimpatizál
2014. június 10. kedd
Sokan viszolyognak minden Walt Disney filmtől, és bár én nem tartozom közéjük, a Stúdió legújabb...
A Vaslady (The Iron Lady)
2012. február 15. szerda
színes, feliratos, angol életrajzi dráma 105 perc, 2011 Ha valaki Margaret Thatcher, egykori...
Született feleség (Potiche)
2011. augusztus 25. csütörtök
(színes, feliratos, francia vígjáték, 103 perc, 2010)Hazai bemutató: 2011. augusztus 25. A...
Melankólia (Melancholia)
2011. október 27. csütörtök
színes, feliratos, dán-svéd-francia-német-olasz filmdráma, 136 perc, 2011Felnőtteknek!Hazai...
Phillips kapitány
2013. november 25. hétfő
2013-ban sorra mutatták be az izgalmasabbnál izgalmasabb túlélő drámákat a rangos nemzetközi...
Blue Jasmine
2013. szeptember 12. csütörtök
Azok a kritikusok, akiknek olyan szerencséje volt, hogy a Sydney Theatre Company színpadán...
Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris)
2011. november 21. hétfő
színes, feliratos, spanyol-amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2011 Az 1920-as évek irodalmi...

Könyvismertető

A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának 2010 decemberi rendezvényén Istent is lehet...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Búcsú a randevúktól
2013. február 12. kedd
Ritkán lehet olvasni ennyire őszinte és hiteles vallomást, bizonyságtételt. A címmel ellentétben...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...

Képek

SlideshowFx Picasa Widget for Joomla!
Copyright © 2010 www.OopsTouch.com

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Kövess minket facebookon!